Vanliga frågor

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som inkommer till vår kundtjänst för privatkunder. Om din fråga inte finns med i listan är du välkommen att kontakta oss. Du hittar kontaktuppgifterna till vår kundtjänst här.

Hur betalar jag fakturan?

Betalningsuppgifterna som du behöver för att göra en banköverföring finns alltid på fakturan. 

Nedan finner våra betalningsuppgifter. Kom ihåg att ange rätt OCR-nummer för fakturan så att betalningen går till rätt faktura.

Mottagare:

Bako Wealth Management AB

Plusgiro: 466 12 01-9

Bankgiro: 220-1225

Betalning från utländskt konto:

IBAN: SE62 8400 0099 4042 0084 5171

BIC/SWIFT: NDEASESS

Jag vill bestrida en faktura - hur gör jag?

Vill du bestrida en faktura måste du kontakta oss omgående och förklara anledningen till bestridandet. Ha gärna eventuella underlag som styrker din uppfattning tillgängligt redan när du tar kontakt.

Vi kommer därefter att ta ärendet vidare och kontakta den ursprungliga fordringsägaren för att kontrollera detta och återkopplar sedan till dig. Under den tiden pausar vi fakturan.

Kan tvisten inte lösas kan ärendet komma att lämnas in till Tingsrätten för avgörande .

Jag har returnerat en vara - vad händer med fakturan?

Börja med att meddela butiken att du vill returnera varan och följ deras instruktioner. Kom ihåg att skicka paketet så att det går att spåra och att spara spårningsnumret. Kontakta oss sedan via telefon eller e-post och meddela att du har gjort en retur. Då pausas fakturan och du behöver inte oroa dig för att den ska förfalla medan du väntar på att butiken ska hantera returen.

När butiken har fått tillbaka paketet justerar de fakturan varpå du får en bekräftelse av oss via e-post. Om du valde att behålla delar av ordern kommer du att få en uppdaterad faktura så att du kan betala för varorna du har hemma.

Jag ska få tillbaka pengar av Bako Finans, behöver jag göra något?

Det beror på hur du betalade. Om du betalade med kort- eller direktbetalning betalar vi tillbaka pengarna till ditt bankkonto automatiskt. Samma sak gäller om du betalat med ett anslutet konto via vår app eller hemsida.

Om du inte har ett anslutet bankkonto hos oss och betalade med en Direktbanksöverföring i vår kassa så behöver vi dina kontouppgifter för att kunna betala tillbaka pengarna. Fyll i vårt återbetalningsformulär och ange ärendenumret du fick i mejlet från oss. Var noga med att skriva in dina uppgifter utan mellanrum eller bindestreck. Om du har en annan faktura som ska betalas kan du såklart kontakta oss, så flyttar vi pengarna dit istället.

Varför har Bako Finans tagit en kreditupplysning på mig?

Vi tar kreditupplysningar på våra kunder för att faktura och delbetalning är en form av kredit - köpet betalas med lånade pengar. När du väljer att delbetala ett köp eller handla på faktura godkänner du våra villkor och ingår ett kreditavtal med oss. 

Vi kan ta en kreditupplysning oavsett kostnad, betalsätt och återbetalningstid eftersom det är viktigt för oss att våra kunder kan betala tillbaka, och fortfarande ha tillräckligt med pengar över till annat. Är det första gången du kommer i kontakt med Bako Finans görs alltid en kreditupplysning innan köpet godkänns eller tjänsten startas. Därefter kan kreditupplysningar förekomma i egenskap av stickprovskontroller.

Varför har jag fått en påminnelse när jag redan har betalat fakturan?

Det kan dröja 1-3 bankdagar innan din betalning syns i våra system. För att försäkra dig om att din betalning har kommit oss tillhanda kan du kontakta vår kuntjänst.

Om betalningen är registrerad samma dag eller senare än påminnelsen skickades blir du betalningsskyldig för uppkomna kostnader samt ränta. Är du sen med din betalning så kan ärendet ha gått vidare i processen, och vi ber dig därför att kontakta oss så fort du märker att din faktura har passerat sista betalningsdagen.

Om du har betalt och vi ändå inte ser din betalning så ber vi dig att skicka in underlag för betalningen från din bank. De uppgifter som behövs är:

Jag kan inte betala hela min faktura på en gång, kan jag lägga upp en avbetalningsplan?

I de flesta fall kan vi hjälpa dig att sätta upp en amorteringsplan, kontakta oss så kommer en av våra handläggare tillsammans med dig att hitta en plan som fungerar för alla.

Kontakta oss alltid så snart du får betalningsproblem - väntar du och fakturan hinner skickas till inkasso är det för sent för oss att hjälpa dig!

Måste jag betala ränta om min betalning blir försenad?

Ja, om vi hinner skicka ut en påminnelse innan du har gjort din betalning måste du betala påminnelseavgift och ränta. Räntesatsen framgår av din faktura. Om du inte betalar efter påminnelsen kommer fakturan att lämnas över till inkasso - då kan räntan öka i enlighet med det avtal du har ingått vid köpet. Skulle ett sådant avtal saknas så gäller räntelagen.

Vad händer om jag inte betalar, får jag en betalningsanmärkning?

Nej, vi skickar alltid minst en påminnelse innan fordringen skickas till inkasso. Inkassobolaget skickar i sin tur ett inkassokrav, och om du inte betalar innan förfallodatum på inkassokravet kan ärendet komma att lämnas över till Kronofogdemyndigheten för betalningsföreläggande. Detta kan i förlängningen medföra en betalningsanmärkning.

Kontakta alltid vår kundtjänst så fort du får betalningsproblem - har fakturan gått till inkasso är det för sent för oss att hjälpa dig!

Jag har fått ett inkassokrav, hur gör jag för att betala?

Följ de instruktioner som finns med i brevet med begäran om betalning. Bako Finans är inget inkassobolag och skickar därmed inga inkassokrav.

Även om Bako Finans står som fordringsägare ska du göra din betalning till inkassobolaget som står bakom kravet.

Jag har fått ett brev från Kronofogdemyndigheten, vad ska jag göra?

Beroende på vilken typ av ärende som brevet handlar om kan handläggningen och dina möjligheter se olika ut. Det är därför viktigt att du läser igenom brevet ordentligt och har du några frågor ska du i första hand kontakta inkassobolaget eller Kronofogdemyndigheten direkt. Du hittar kontaktuppgifter på www.kronofogden.se.

Feedback och reklamation

Har du tips på hur vi kan bli bättre? Dela gärna dina åsikter med oss via e-post. Vi går igenom allt vi får in och återkopplar till dig om det behövs.

Om du är missnöjd med hur ett ärende har hanterats kan du kontakta vårt kundombud. Ombudets uppgift är att titta på ärendet igen, med nya ögon. 

Vårt kundombud nås via e-post på kundombud@bako.se.


Skulle du inte bli nöjd med kundombudets svar eller beslut har du rätt att ta ärendet till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol. Du kan få kostnadsfri rådgivning av konsumenternas bank- och finansbyrå eller konsumentvägledaren i din kommun. 

Hallå konsument har också mycket bra information.